Header achtergrond
Header achtergrond

Geld geleend van de eigen BV, in 2019 maatregelen nemen

02-11-2018

In de belastingplannen 2019 wordt aangekondigd dat DGA’s, die meer dan € 500.000 lenen van hun BV’s worden aangepakt. Het meerdere boven € 500.000 zal in de toekomst met 25% en mogelijk 28% inkomstenbelasting worden getroffen. Aanvankelijk wilde men zelfs de eigen woning-hypotheken aanpakken maar kennelijk is, na het dividendbelasting-fiasco, ruimte gevonden om dat achterwege te laten.

In combinatie met verhoging van het box 2 tarief naar 28% dreigt het nu al geldende beleid van de fiscus om lenen van de BV eerder en in meer gevallen als dividend uitkering te belasten voor nogal wat DGA’s een flinke rekening op te leveren. Dat geldt niet alleen voor diegenen, die meer dan € 500.000 hebben geleend.

Nu is het lenen van de BV geen ondernemersfaciliteit, er moet gewoon een normale rente (minimaal 3%) aan de BV worden betaald. De ontvangen rente is bij de BV belast tegen 20-25% en bij de DGA niet aftrekbaar (tenzij het een eigen-woning lening is). Bij de DGA valt de schuld aan de BV in box 3. Als de lening niet wordt afgelost, er geen zekerheid tegenover staat, er geen schriftelijke overeenkomst is of de rente alleen maar wordt "bijgeschreven", dan wordt de lening van de BV al snel als een "uitkering" gezien. Deze uitkering is in box 2 bij de DGA belast met 25% inkomstenbelasting (de komende jaren stijgt dit tarief naar mogelijk 28% … of meer, wie zal het zeggen).

Niet zoveel aan de hand dus voor de fiscus, zo lijkt het. Bovendien zijn de vorderingen op de DGA onderdeel van het eigen vermogen van een BV. Komt de BV in de problemen dan zal de DGA er niet aan ontkomen bij te springen. Is de winst daarentegen uitgekeerd aan de DGA en belast geweest met IB bij de DGA, dan is dat geen eigen vermogen meer van de BV. De BV wordt dus door uitkeringen in feite uitgehold.

Niettemin, veel DGA’s zijn de afgelopen jaren slordig om gesprongen met schulden aan hun BV’s. Boekhouders en accountants speelden het spel mee. Niet zelden werd het advies gegeven, dat "lenen van de BV" veel goedkoper was dan meer salaris uitkeren. Dividend uitkeren was al helemaal taboe of kon niet, omdat de BV niet voldoende vermogen had. In zo’n BV, met soms alleen maar vorderingen op een DGA en een DGA, die een "kale kip" blijkt te zijn, moet de fiscus maar zien de belastingclaims ooit nog geïnd te krijgen.

De fiscus poogt al langer om via strikte voorwaarden, zoals zekerheid stellen, rente daadwerkelijk betalen en realistische aflossingen, het kaf van het koren te scheiden. Slordige DGA’s worden geconfronteerd met een standpunt van de Inspecteur dat de lening "onzakelijk" is, dus als "uitkering" moet worden beschouwd. Daarbij rees echter een probleem voor de fiscus bij de rechter. De fiscus is namelijk nogal eens te laat met het opleggen van de (navorderings)aanslagen. De rechter heeft geconstateerd, dat, als op het moment van verstrekken van de lening deze al "onzakelijk" was, er een belastbare uitkering was op het moment van uitlenen en niet in latere jaren. De fiscus, die toen niet heeft belast, vist nu achter het net.

Uiteraard is er nogal eens discussie tussen DGA’s en de Belastingdienst over het karakter van leningen aan een DGA en diens familie. In de nieuwe kabinetsmaatregelen wordt nu aan die discussie voor leningen boven de € 500.000 aan de DGA (en diens familieleden) een einde gemaakt. Bij een lening van meer dan € 500.000 wordt hoe dan ook het meerdere als uitkering beschouwd. Eigen woning leningen blijven, zoals gezegd, buiten schot, maar natuurlijk alleen als ook die leningen niet ongebruikelijk zijn. Een te grote lening, weinig inkomen en een woning met een waarde, die onvoldoende dekking geeft, blijft dus in beeld als uitkering.

Ingangsdatum is 1 januari 2022. Volgens het kabinet is er dan voldoende tijd om in 2019 nog tegen 25% te kunnen afrekenen. In de jaren daarna gaat het tarief omhoog voor alle winstuitkeringen naar 28%, dus volgens het kabinet is het beter om in 2019 dividend uit te keren en de leningen aldus af te lossen. Voor leningen beneden de € 500.000 blijven de huidige voorwaarden overigens gewoon gelden, dus ook die kunnen, onder omstandigheden, als belaste uitkeringen blijven gelden.

Zorg dat u voor alle leningen, ook die van minder dan € 500.000, aan de voorwaarden voldoet. Schriftelijke overeenkomst, rente en aflossing daadwerkelijk betalen, niet bijschrijven dus, en niet meer uitlenen dan verantwoord zou zijn als het een vreemde zou zijn geweest in plaats van de DGA zelf.

Tijd om uw knopen te tellen dus, als u hebt geleend van de BV. Tot slot, let op het volgende. Als u besluit om "af te rekenen" en 25% te betalen om de lening "af te lossen", dan moet u in 2019 rekening houden met een "bruto" dividend van ruim 33% om 25% Inkomstenbelasting te kunnen betalen. In de komende jaren loopt het bruto percentage op naar bijna 36%.

Laatste nieuws

  • Verklaring naleven voorwaarden NOW eerste ronde door deskundige, stevige eisen … zoek bijstand! Door Wijnkamp Keulers op 12-10-2020

    Vanaf 7 oktober neemt het UWV de (definitieve) subsidieaanvragen in behandeling voor de eerste NOW-ronde, over de periode maart tot juni. Werkgevers, die in een periode van 3 aaneengesloten maanden, een omzetverlies van minimaal 20% hadden, hebben toen een voorschot op de loonkosten gekregen van 80%. Als nu toch blijkt dat de omzetdaling minder groot is moet een deel weer terug worden betaald. Daarbovenop komt een boete als de loonsom toch is gedaald.

    Bij voorschotten onder de € 20.000 vinden nu al steekproefsgewijs controles plaats. Voor grotere voorschotten zal nu een definitieve subsidieaanvraag gedaan moeten worden. De ondernemers krijgen nu 24 of 38 weken om hun definitieve aanvraag in te dienen en het UWV krijgt een jaar om ze af te handelen. De aanvraag moet vergezeld gaan van een formulier met verklaringen van (onafhankelijke) deskundigen, zoals boekhouders en fiscalisten. Bij voorschotten van € 100.000 of meer dan wel een subsidie aanvraag van € 125.000 of meer of als sprake is van de zogenaamde werkmaatschappij-regeling, moet een accountant de verklaring geven.

    Deskundigen, zoals accountants en belastingkundigen, zullen dus verklaringen moeten afleggen voor hun klanten, die NOW in de Eerste tijdelijke maatregel hebben aangevraagd. Er is een standaardformulier dat moet worden ingevuld door de deskundige. De vragen zijn veelomvattend, gaan over onderbouwing van omzetvermindering en de inrichting van de administratie en over de oorzaak van mindere omzet. Het hemd wordt van het lijf gevraagd, op grootboek-mutatie niveau moet worden gecontroleerd en in een apart dossier worden vastgelegd.

    De accountant krijgt voor bedragen boven de € 100.000 een forse verantwoordelijkheid, de accountant zal er niet aan ontkomen om uiterst omzichtig zijn eigen aansprakelijkheid in aanmerking te nemen en te houden. Half of onjuist beantwoorden van vragen zal niet aan de de orde kunnen zijn.

    Gegeven de vragen op het formulier verwachten wij nogal wat gebakkelei en mogelijke geschilpunten tussen cliënt en accountant. Ondernemers ,die het idee hebben dat de accountant in hun belang wel soepel met de regels zal omgaan, zullen teleurgesteld worden. De accountant staat onder streng toezicht, hij heeft meldingsplicht bij ook maar de geringste onregelmatigheid.

    Wij raden aan om, voordat de accountant wordt geraadpleegd, zelf al de gegevens voor het formulier voor te bereiden, des te beter voorbereid, des sneller de accountantsverklaring kan worden gegeven. Voorbereiding door een andere deskundige dan de controlerend accountant is zeer aan te raden. Wij kunnen u bijstaan.

    Lees verder
  • Transitievergoedingen, al in 2020 reserve of voorziening vormen voor toekomstige verplichtingen werkgever? Door Wijnkamp Keulers op 09-10-2020

    Per 1 januari 2020 is de opbouw en hoogte van de transitievergoeding gewijzigd. De transitievergoeding is teruggebracht naar een derde maandsalaris per gewerkt jaar. Bovendien ontstaat het recht op een transitievergoeding bij ontslag door de werkgever al vanaf de eerste dag van de arbeidsovereenkomst.

    Voorheen was pas bij een dienstverband van ten minste twee jaar recht op een transitievergoeding. De opbouw van de transitievergoeding is nu gelijk. 50-plussers en werknemers, die langer dan 10 jaar in dienst waren, zijn hun voordeel per 1 januari 2020 kwijt geraakt.

    Er is dus enerzijds meer duidelijkheid over de opbouw en tegelijkertijd ook meer zekerheid dat de werkgever zal moeten betalen. Eigenlijk is alleen bij ontslag nemen door de werknemer, geen sprake van verplichtingen voor een werkgever, dat zal bij oudere wat minder mobiele werknemers niet zo snel gebeuren. Het Ministerie van Financiën heeft bij Besluit van 26 februari 2020, nr. 2019-129344, al enige ruimte aangegeven.
    Belangrijk is dat er aan drie eisen moet worden voldaan. De "oorsprongeis", de "toerekeningseis" en de "zekerheidseis". De feiten en omstandigheden moeten zich voor de betreffende balansdatum hebben voorgedaan en er moet een mate van zekerheid zijn dat de kosten moeten worden gemaakt. De vraag is nu wanneer transitievergoedingen als kosten in aftrek mogen komen. Het lijkt erop dat nu sprake is van een gelijke en gelijkmatige opbouw, vooral bij oudere of minder geschoolde werknemers een voorziening mag worden getroffen. Omdat in het algemeen de Belastingdienst zich verzet tegen inhalen is het zaak om al voor 2020 een onderzoek naar de mogelijkheden te doen. Waren er al in 2019 verplichtingen, dan zullen ook die in voorkomende gevallen ten laste van het resultaat in aanmerking genomen kunnen worden.

    Lees verder
  • Fiscale mogelijkheden in verband met Corona Door Wijnkamp Keulers op 06-10-2020

    Ook in fiscaal opzicht worden ondernemers gesteund. We geven een paar mogelijkheden, we merken dat veel ondernemers nog terughoudend zijn, er is nog veel meer. Let wel op de voorwaarden, niet marchanderen, want anders komt u van een koude kermis thuis.

    1. Verlaging gebruikelijk loon DGA
    Dit mag evenredig met omzetdaling ten opzichte van 2019 in 2020 worden verlaagd. Wordt meer betaald, dan geldt het meerdere loon, ook mag niet meer dividend of in rekening courant worden geleend ter compensatie van het lagere loon.

    2. Vergroting vrije ruimte loonheffingen
    De vrije ruimte is verhoogd van 1,7% naar 3% in de meeste gevallen. Let bij vergoedingen ook op de vrijstellingen die er zijn. Er kunnen dus meer onbelaste attenties naar het personeel plaatsvinden.

    3. Verliesreserve
    Hebt u winst gemaakt in 2019 en verwacht u verlies in 2020, dan mag onder voorwaarden een reserve ten laste van de winst in 2019 worden gevormd.

    Lees verder
  • Overdrachtsbelasting woningen, toch flinke aanscherping Door Wijnkamp Keulers op 05-10-2020

    De overdrachtsbelasting voor starters gaat naar 0%, goed nieuws voor kopers van woningen, die jonger zijn dan 35 en hun eerste huis kopen. Wat minder aandacht krijgt, is dat voor diegenen, die niet zelf hun huis gaan bewonen, 8% op de loer ligt.

    In de huidige regeling geldt 2% voor "woningen" en dat criterium wordt min of meer naar spraakgebruik ingevuld. Alles dat dienstbaar is aan een "woning" zoals erf, tuin, garage en zelfs een terrein dat uiteindelijk bestemd is voor woningbouw valt onder 2%, tenzij sprake is van een zogenaamd bouwterrein, dan is er BTW verschuldigd en geen overdrachtsbelasting.

    De nieuwe eigenaar moet in de woning gaan "wonen", het moet als "hoofdverblijf" gaan dienen. Het lijkt erop de nieuwe woning het woonadres in de basisregistratie personen moet zijn, hoe lang dat is niet duidelijk. Vakantiewoningen vallen er dus buiten, daarvoor gaat 8% gelden, ook voor beleggingspanden die worden verhuurd. Voor een "pied-a-terre" dreigt eveneens 8%. Al met al is inclusief "jubelton" voor starters 0% overdrachtsbelasting een mooie regeling. De uitvoering zou wel eens een verdere "vervuiling" van de gemeentelijke basisadministratie tot gevolg kunnen hebben.

    Lees verder
  • Teeltpacht niet (tijdig) geregistreerd bij de Grondkamer en dan? Het boek is nog niet dicht Door Wijnkamp Keulers op 08-09-2020

    Aan het sluiten van teeltpachtovereenkomst conform de bepalingen in de pachttitel zijn voorwaarden verbonden. Zo moet een dergelijke overeenkomst binnen twee maanden na het aangaan geregistreerd worden bij de grondkamer. Gebeurt dit niet, dan wordt de overeenkomst aangemerkt als een reguliere overeenkomst. Zo heeft de pachtkamer van het hof Arnhem-Leeuwarden in 2019 beslist. De verpachter kon zich niet vinden in dit oordeel en heeft beroep in cassatie ingesteld.

    Cassatie

    In cassatie is door de verpachter onder meer geklaagd dat door het hof teveel waarde is gehecht aan het registratievereiste en dat het niet tijdig registreren van de overeenkomst niet tot gevolg heeft dat geen sprake zou zijn van een teeltpachtovereenkomst, wanneer de pachter door dat niet, althans niet tijdig, registreren in geen enkel belang wordt geschaad.

    Conclusie in cassatie

    Onlangs heeft de Advocaat-Generaal (AG) bij de Hoge Raad in de procedure geconcludeerd tot verwerping van het cassatieberoep. In het merendeel van de cassatiezaken wordt het advies (conclusie) van de AG gevolgd.

    Registratievereiste

    In de conclusie verwijst de AG naar de ontstaansgeschiedenis van onder meer artikel 70f lid 1 Pachtwet (oud) (teeltpacht). Naar de mening van de AG heeft de wetgever de bedoeling gehad om het registratievereiste als bestaansvoorwaarde voor teeltpacht, voor zover ook aan de overige voorwaarden is voldaan, aan te merken. De tijdige registratie is door de wetgever van belang geacht, mede ter rechtvaardiging van de uitzondering op de pachtbescherming van de reguliere pacht.

    Ook in de literatuur bestaat er geen twijfel over, is een teeltpachtovereenkomst niet tijdig ter registratie aangeboden, dan kan er van een teeltpachtovereenkomst geen sprake zijn. Niet tijdige inzending heeft tot gevolg dat de overeenkomst als een reguliere pachtovereenkomst heeft te gelden, niet alleen onder de Pachtwet (oud), maar ook onder de huidige bepalingen in artikel 7: 396 BW.

    Eenmalige pacht?

    Als partijen de bedoeling hebben gehad een teeltpachtovereenkomst te sluiten, is de overeenkomst, naar de mening van de AG, niet als eenmalige pachtovereenkomst aan te merken, wanneer niet aan de voorwaarden van teeltpacht is voldaan.

    Tot slot

    Hoe de Hoge Raad over deze zaak oordeelt, is nog niet bekend. Voor de praktijk niet onbelangrijk, aangezien er kennelijk toch niet altijd tot registratie wordt overgegaan bij teeltpacht. Dit kan, zoals is gebleken, vervelende gevolgen hebben. Naar verwachting zal medio november 2020 arrest volgen. Wordt dus vervolgd.

    Lees verder
Follow us
email
twitter
facebook